Pietenatelier stelt zich voor

Stel je hier eerst even voor, dán alles lezen en posten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pietenatelier
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2020, 19:15
Status: Offline

Pietenatelier stelt zich voor

Bericht door Pietenatelier »

Begin jaren 80 van de vorige eeuw.... in december gebeurde altijd een hoop spannende dingen bij ons thuis.... Er werden koffers met Sinterklaas en pietenkostuums gebracht, deze werden uitgehangen op zolder.... Ik geloofde niet echt meer, maar ik had wel een 6 jaar jonger zusje, dus ik moest het Grote Geheim bewaren! Op 5 december, of de vrijdag voor 5 december werd mijn zusje heel vroeg bij de buren gebracht, en dan, het was altijd nog donker, kwam mijn gymjuf! En nog een mevrouw, en meneer, en, en, en..... Ze kwamen allemaal voor mijn moeder, die had een schoonheidssalon, daar werden de Sint en pieten voor mijn lagere school gegrimeerd en in pak gehesen! Jarenlang dit van dichtbij mogen zien en toen ik een jaar of 12 was ook eens zo'n pak gepast, oei, dat was wel wat! Het was ook de tijd van de knickerbockers, ik had een oud fluwelen exemplaar dat ik mocht pimpen (bestond dat woord toen al?). Mijn moeder had een oude blouse met ruches (jaaaa, real eighties!), van stukjes satijn uit de lappenmand een baret gemaakt, en voilà! Ik had mijn eerste pietenpak!

We maken een sprongetje, mijn zusje een jaar of 12, ik 18 en ik zat inmiddels op de MDGO voor mode en kleding, en maakte onze eerste echte pieten kostuums, op maat, zelfgetekende patronen en we gingen op pad! Nog geen rijbewijs, maar mijn vader was zo lief ons naar alle pietenklusjes in de polder te rijden, van hockeyclub tot huisbezoek, bridgedrives in een grote sporthal, we deden het gewoon!

In mijn studententijd mijn man leren kennen en in Haarlem terecht gekomen, hij zat bij een scoutinggroep die ook Sint en pieten teams op pad stuurde! Eerst alleen huisbezoeken, later ook bedrijfsbezoeken, intochten..... heel veel kostuums gemaakt in deze tijd, pieten gegrimeerd, zelf in t pak.

In 2004 uit deze groep gestapt, te groot, inmiddels ook zwanger (en een burn out). Afijn, vanaf 2005 begon mijn eigen "Pietenatelier" steeds meer vorm te krijgen. Kostuums maken, verhuur op kleine schaal, dingen doen die ik zelf leuk vond. En toen nog steeds zelf in het pak. Dochter kreeg de leeftijd om ook het pak in te gaan, samen op pad, samen mee doen aan intochten. Tot zo'n 5 jaar geleden..... ik merkte dat het steeds lastiger/te veel is om èn in pak te gaan, en een coördinerende rol te hebben. Dus de laatste jaren ben ik vooral bezig achter de schermen kostuums en grime, en ook dat vind ik hartstikke leuk!

Groetjes Ingeborg (hieronder in 2015, samen met mijn dochter bij een intocht (ze is hier net 10, week ervoor geloofde ze nog in Sinterklaas ;-) )
Bijlagen
13632816_635831742784888739.jpg
13632816_635831742784888739.jpg (62.65 KiB) 3776 keer bekeken
Gebruikersavatar
Danny
Beheerder
Beheerder
Berichten: 178
Lid geworden op: 13 aug 2020, 11:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:
Status: Offline

Re: Pietenatelier stelt zich voor

Bericht door Danny »

Ik zag bij jou op Facebook vaak mooie kostuums voorbij komen! :) Welkom op het forum!
Plaats reactie